By pokonać brak wiedzy w społeczeństwie oraz nieadekwatne systemy pomocy konieczne jest zainteresowanie całego świata. Przyszłość dziecka z autyzmem zależy od tego, co jest teraz. Niech miłość rodziców w połączeniu z wsparciem terapeutycznym, zrozumieniem wychowawców dadzą większe szanse na złagodzenie objawów autyzmu. Należy pamiętać, że wczesna interwencja może pomóc osobom z autyzmem, dzięki czemu w konsekwencji osiągną znaczny postęp w rozwijaniu swoich umiejętności. Niech pasja, wiara, optymizm, entuzjazm, ciepło, współprzeżywanie, doza cierpliwości i zrozumienie towarzyszą podczas współpracy.
SKORUPA AUTYZMU:
Autyzm (z greckiego autos) jest zaburzeniem neurorozwojowym, zaliczany do grupy chorób określanych jako całościowe zaburzenia rozwojowe.
Autyzm w rozumieniu jako choroba charakteryzuje się:
- głębokim wycofaniem się,
- ograniczaniem wręcz unikaniem kontaktów społecznych
- obsesyjnym pragnieniem stałości,
- brakiem związków uczuciowych z innymi ludźmi nawet z rodziną, najbliższymi,
- specyficznymi problemami w zakresie komunikacji
Autos w rozumieniu jako symptom spotykamy w postaci zachowań autystycznych u osób z zaburzeniami:
- zespół Aspergera,
- upośledzenie umysłowe,
- zespół Reta,
- schizofrenią,
- epilepsją.
Przez wiele lat traktowano autyzm jako jednorodny zespół chorobowy nic bardziej mylnego. Spójrzmy jak na wielu obszarach funkcjonowania spotykamy cechy autyzmu.
Kliknij tu! TABELA AUTYZM
Dane statystyczne mówią, że:
Źródło: Dziecko z autyzmem, dostęp do diagnozy, terapii i edukacji w Polsce 2016
Leczenie:
Leczenie powinno mieć charakter wielodyscyplinarny uwzględniający podejście behawioralne i edukacyjne.
Istotne jest by rodzinie zapewnić dostęp do informacji oraz wsparcie w formie planu opieki. Należy identyfikować mocne stron dziecka oraz jego problemy, bowiem umożliwi to zastosowanie ukierunkowanych interwencji wobec rodziny i dziecka.
Do programów interwencyjnych, które rozwijają umiejętności społeczne komunikacyjne zalicza się:
- „More than Words” np. strategia R.O.C.K – może być stosowana w czasie jakiejkolwiek aktywności z dzieckiem, a wspiera interakcje i ulepsza umiejętności społeczne.
- „EarlyBird” – program skierowany do rodziców i dzieci w różnych kategoriach wiekowych (0-4, 5-8) pomaga w zrozumieniu autyzmu, buduje zaufanie, by pobudzić interakcje i komunikacje.
- „Picture Exchange System” nauczanie w każdym wieku osoby z autyzmem poprzez podawania obrazka pożądanej rzeczy „partnerowi komunikacyjnemu”, który natychmiast uznaje tę inicjację jako prośbę. System zmierza w kierunku nauki rozróżniania obrazków oraz docelowo do budowania pełnych zdań.
- „TEACCH” (Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicap‑ ped Children) usługi środowiskowe, szkoleni i badania na rzecz poprawy jakości życia osób z zaburzeniami autyzmu w ciągu życia.
Kodeks pracy z dzieckiem autystycznym:
- Zobacz świat oczami dziecka autystycznego.
- Stwórz poczucie bezpieczeństwa, nie zmuszaj do niczego.
- Nie zanudzaj dziecka monotonnymi ćwiczeniami, bądź kreatywny.
- Pamiętaj, by przestań do pracy była uporządkowana, tworzyła harmonię, pracuj systematycznie.
- Wykorzystuj indywidualne predyspozycje dziecka, uwierz w jego możliwości.
- Dziel się doświadczeniami i szukaj pomocy u rodzin w podobnej sytuacji, którzy już żyją z chorobą.
- Pamiętaj, że to tylko dziecko, ma prawo popełniać błędy.
- W niepożądanych zachowaniach dziecka szukaj treści którą Ci przekazuje.
- Chwal.
- Polegaj na intuicji .
- Stwarzaj warunki by dziecko obcowało wśród rówieśników.
- Niech Twoja mowa będzie wyraźna, wolna, używaj prostych słów.
Warto podkreślić zdolności osób dotkniętych autyzmem oraz zapewnić im możliwość pełnej realizacji swojego potencjału. Nie obawiajmy się kontaktu z osobami autystycznymi, wręcz przeciwnie podejmujmy współpracę ramię w ramię, pomóżmy im doskonalić swoje mocne strony i pokonać trudności, na jakie napotykają. Pozwól by w środowisku wiedli produktywne życie, ponieważ takie jest ich przyrodzone prawo.
Zachęcam do zapoznania się z krótki filmikami, które ukazują autyzm:
- Podróż Marii
- Inny szuka szczęścia
- Nieporozumienie
- Autyzm wprowadza zmysły w błąd
- Autyzm wprowadza zmysły w błąd – zachowania